۱۳۹۵ آبان ۲۰, پنجشنبه

مسیحیت‌ستیزی در جمهوری اسلامی علل سیاسی و مالی دارد

کشیش منصور برجی سخنگوی کمیته ماده 18 وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن در گفتگو با کیهان لندن به بررسی دلایل افزایش مسیحیت‎ستیزی در ایران پرداخت.
وضعیت مسیحیان ایران حتی بعد از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری تغییری نکرده است.

افزایش فشارهای نهادهای امنیتی به خصوص بر پیروان آیین بهایی و نوکیشان مسیحی بیش از گذشته شده است.

در همین ارتباط «کشیش منصور برجی»، سخنگوی کمیته ماده ۱۸ وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن به بررسی وضعیت نوکیشان مسیحی در دولت روحانی و فشار بر مسیحیان و کلیساهای فارسی زبان پرداخته است.

او با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی دولت روحانی گفت: « پیش‌نویس منشور گامی مثبت، اما فاقد عزمی راسخ برای بهبود وضعیت موجود بود، حالا با گذشت زمان به نظر می‌رسد که هدف اصلی منشور فرونشاندن صدای معترضانی است که مسیر مذاکرات را با مطالبهٔ حقوق شهروندی ناهموار می‌کردند این منشور از همان ابتدا هم خیلی دلگرم کننده نبود و بیشتر به یک تعارف مودبانه می‌ماند تا منشور حقوق!‌ زیرا این دو خط هیچ یک از حقوق بنیادی چون آزادی انتخاب دین، آزادی ابراز عقیده به صورت فردی یا جمعی، خصوصی یا عمومی، و حق والدین در آموزش دینی کودکان را مورد تاکید قرار نمی‌دهد

به اعتقاد برجی یکی از علل سرکوب نوکیشان مسیحی در ایران نگرانی حکومت از رشد اقبال عمومی به مسیحیت و گسترش کلیساهای خانگی در شهرها و روستاهایی با بافت سنتی است. به گفته او در تحلیل آیت‌الله خامنه‌ای و همفکران ایشان، دلیل رویگردان شدن مردم از باروهای سنتی و قرائت حکومتی از دین، توطئه دشمنان خارجی است. آنان نمی‌توانند یا نمی‌خواهند باور کنند که این پدیده ممکن است ارتباطی هم با فساد فراگیر در نظام مالی و اقتصادی، اختلاس‌های میلیاردی، فقر و شکاف طبقاتی، ناعدالتی و برخورد دوگانه نظام قضایی با خودی‌ها و غیرخودی‌ها، وعده‌های عملی نشده و مهمتر از همه واقعیت‌هایی اجتناب‌ناپذیر دینداری در عصر مدرن داشته باشد.