۱۳۹۶ دی ۹, شنبه

خودسوزی زنان

مقدمه: اقدام به خودکشی به روش خودسوزی، روشی خشن و بیرحمانه در جهت پایــان دادن بـه زنـدگـی استکه فرد با آتش زدن جسم خود سعی در از بین بردن خویشتن دارد. مؤثرترین راه کاهشعوارض و مرگ و میر خودسوزی، پیشگیری است.
مواد و روش کار: این مطالعه یک پژوهش توصیفی است که بر روی مراجعین مرکز سوانحسوختگی شـهید مطهری، تنها مرکز بستری مخصوص زنان صدمه دیده از سوختگی در شهر تهران، در مدتیک سال )از آذر مـاه 1380 تا آذر ماه 1381( انجام شده است. نمونهها شامل زنان متأهلبستری در این مرکز در مــدت زمـان مذکـور بودند. معیارهای لازم برای ورود به مطالعه شامل:مؤنث بودن، تأهل، عدم سابقه ابتلا به بیماری جسمی، روانی و اعتراف فرد به خود سوزی بود.جهت گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و مصاحبه به کار گرفته شد.




٣۵ زن دارای معیار ورود به مطالعه بودند.بیشترین گروه سنی ٢١-٢۵ سال (میانگین سنی3/94±24/57سال( 80 درصد دارای تحصیلات زیر دیپلــم، 97/1درصـد خانـهدار و68/8درصـد خانوادههـا دارای درآمد ماهیانه کمتر از صد هزار تومان بودند که اختلاف آماریمعناداری در تمام این موارد وجود داشـت. در 42% موارد، خودسوزی بین ساعت 18-12 ودر45/7%، مکان خودسـوزی حیـاط مـنزل و در 91/4% مـوارد از نفت به عنوان ماده سوختیاستفاده شده بـود. 94/3% از واحدهـا، خشـونت فـیزیکی و کلامـی شـوهر خویـش را تجربه کردهبودند، 60% زنان تحت مطالعه از شوهر خود به عنوان مقصر اصلی یـاد نمـوده و 91/4% اززنـان از منابع حمایتی در جامعه اطلاع نداشتند. تمامی واحدهای مورد پژوهش به علت عـوارضناشـی از سـوختگی فـوت کردند.یافته های پژوهش نشان داد بیشترین علل خودسوزی زنان،خشونت خانوادگی و مشکلات زناشوی یمیباشد. خانوادگی و مشکلات زناشویی میباشند. پرستاران بهداشت جامعه به دلیل ارتباط نزدیک باخانواده نقش مؤثری در پیشگیری از رفتار خودسوزی از طریق شناسایی عوامل خطر و بر طرف کردن آنها دارند.

در نشستی که خردادماه امسال در دانشکده علوم اجتماعی تهران برگزار شد، زهرا حضرتی،استاد جامعهشناسی گفت که زنان ایرانی رتبه اول «خودسوزی» را در خاورمیانه دارند. ادعاییکه به گفته پروین بختیارنژاد، پژوهشگر حوزه زنان «دور از ذهن نیست»؛ اگرچه آمار دقیقی نهاز میزان خودکشی و نه از تعداد خودسوزی موجود نیست. اما بنا به آمارهای رسمی میزان مرگبر اثر خودکشی میان مردان بالاتر از زنان است، اما زنان بیش از مردان اقدام به خودکشی میکنند. آماری که در سالهای اخیر رو به فزونی نهاده است.
پدیده خودسوزی میان زنان در استانهایی مانند ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، آذربایجانشرقی و غربی، ترکمنهای گلستان و بوشهر بیشتر دیده میشود. اما در این میان، آمار خودسوزیزنان در ایلام بیش از سایرین است و به «فرهنگ غالب» این منطقه تبدیل شده اما همچناناطلاعرسانی از این امر از جمله خط قرمزهای جمهوری اسلامی به حساب میآید.
حضرتی با اشاره به جایگاه زنان ایرانی در میزان خودسوزی در خاورمیانه، تاکید کرد که«بازتولید کلیشههای جنسیتی» از جمله عوامل آن هستند که زنان را بیش از مردان به سوی اینروش خودکشی جلب میکنند: «۴۰ درصد از علل خودکشیها به خودسوزی تعلق دارد. فرودستیجنسیتی به لحاظ سابقه تاریخی از نظام طبقاتی قدمت بیشتری دارد و ریشهدارتر است. در جامعهشکارگر مردان از موقعیت برتری برخوردارند.» او همچنین «عدم آگاهی یا پایین بودن سطآگاهی زنان، ازدواج اجباری یا پیش از موعد، فقر، تجاوزات جنسی و مشکلات روانی» را ازجمله عواملی میداند که باعث خودسوزی زنان است.بختیارنژاد در مقابل اظهارات حضرتی در گفتوگو با رادیو زمانه، به سطح آگاهی زنان ایرانیاز حقوق خود در مقابل زنان در سایر کشورهای خاورمیانه اشاره میکند: «اینکه زنان ایرانیرتبه اول خودکشی و خودسوزی را در خاورمیانه داشته باشند، زیاد هم دور از ذهن نیست. زنانایران از سطح آگاهی بالایی نسبت به دیگر زنان منطقه برخوردارند اما از آنجایی که این آگاهیبا بنبستهای قانونی و اجتماعی مواجه میشود و به تغییر شرایط نمیانجامد، به ابزاری برایرنج بیشتر آنها تبدیل شده. اما این آگاهی در زنان دیگر منطقه مانند امارات شکل نگرفته. آنهابیشتر مصرفکننده هستند و حتی تا حدودی چندهمسری مردان را نیز پذیرفتهاند. جنبشعدالتخواهی هنوز در این منطقه شکل نگرفته و زنها صرفا کالاهای لوکسی هستند که بیشتر بهآموزش و پرورش یا پزشکی وارد شدهاند. مانند جایگاه زنان ایرانی پس از انقلاب سال ۵۷».
بختیارنژاد چندین سال روی مساله خودسوزی زنان خصوصا در ایلام تحقیقات میدانی کرده وماحصل آن را در کتاب «زنان خودسوخته» منتشر کرده است. او عواملی چون فقر، اعتیاد ومشکلات روانی را از جمله دلایل اقدام به خودسوزی در زنان ایرانی میداند که به هم ریختگی«زیرساختهای اقتصادی» و افزایش افسردگی به آن دامن زده است. اما مهمترین عاملخودسوزی به گفته این پژوهشگر «اختلافات خانوادگی» است؛ «که بخش عمدهی این اختلافاتنیز به مسایل اقتصادی اختصاص دارد».
بیکاری نیز دیگر دلیلی است که هم باعث ایجاد مشکلات اقتصادی میشود و هم مشکلات روانیدر پی دارد. طبق آمار تنها ۱۳ درصد زنان تحصیلکرده وارد بازار کار شدهاند.
پروین بختیارنژاد این تناقض آماری را چنین توضیح میدهد که خودکشی در زنان نوعی«اعتراض» است تا آنکه قصد پایان دادن به زندگی مطرح باشد: «خودکشی و خودسوزی میانزنها بیشتر اعلام یک اعتراض است تا مفهومی سنتی و شناختهشده. رفتاری که پیامی شوم بههمراه دارد. شاید این زنها امید دارند که با خودکشی از بار خشونت و تبعیضی که علیه خوداحساس میکنند، کاسته شود.»
به گفته این پژوهشگر خودسوزی به عنوان روشی برای خودکشی نوعی «اعتراض» و«انتقامگیری» از اطرافیانیست که خشونت را اعمال کردهاند. فرد خود را مقابل دیدگاه دیگران بهآتش میکشد تا «خشم» خود را نسبت به خشونتی که علیه او اعمال شده، نشان دهد. اما این رفتاربه الگویی برای کودکان نیز تبدیل شده است: «حتی کودکان ۹ تا ۱۲ ساله نیز خود را به آتشمیکشند.» هر ساله تعدادی از کودکان در بازیهای خود با تقلید از آنچه در خیابان میبینند، یعنیخودسوزی، تن به آتش و در نهایت جان میسپارند.
انتخاب خودسوزی برای پایان یک زندگی را اما شاید بتوان از دردناکترین روشها دانست.فردی که خود را به آتش میسپارد، سوخته شدن گوشت تن خود را تا چند ثانیه میچشد و اگر دراین میان پشیمان شود، راه به جایی ندارد. اما در صورتی که فرد از این نوع مرگ رهایی یابد،هر بار نگاه به آینه یادآور دردهای جسمی و روحیاش خواهد بود؛ مسالهای که شاید تا مرگطبیعی نیز او را رها نکند. به گفته بختیارنژاد خودسوزی چنان دردناک است که حتی یکی ازاستادان دانشگاه علوم پزشکی ایلام پیشنهاد داده بود که زنان به جای خودسوزی، «گچ» بخورند تابسته شدن راه تنفسیشان بمیرند و درد کمتری را متحمل شوند.
خودسوزی در سکوت خبری
آمار مشخصی از میزان خودسوزی در شهرهای مختلف ایران در دست نیست. مسوولانجمهوری اسلامی معتقدند که انتشار هرچه بیشتر اخبار مربوط به خودکشی و خودسوزی باعثشیوع بیشتر این امر در جامعه میشود، در حالیکه عدم انتشار و پرداختن به این پدیده اجتماعی نهتنها آمار خودکشی و خودسوزی را کاهش نداده، بلکه طبق آمار، خودکشی افزایش نیز داشته وشیوع آن را امروز میتوان در خودکشیهای ملاءعام مشاهده کرد. اخباری از این دست که هر ازگاهی منتشر میشوند: «زنی خود را از بالای برج میلاد به پایین پرتاب کرد»، «زنی خود راجلوی قطار مترو انداخت»، «زنی خود را از پل عابر پیاده حلقآویز کرد»، «دختری دانشجو باپریدن از ساختمانی بلند خود را کشت» یا «زنی خود را شعلهور ساخت.»
در ایلام اما شرایط روال گذشته را طی میکند. به گفته بختیارنژاد در تماسهایی که او با استانایلام داشته، با گذشت بیش از ۱۰ سال از تحقیقات میدانی وی، جامعه این استان همچنان شاهد آماربالای خودسوزی خصوصا در زنان است. از سوی دیگر بیمارستانها نیز در مدارک خود عاملمرگ را ذکر نمیکنند: «در تحقیقاتی که داشتم با پرستاران نیز صحبت کردم که میگفتند در بیشترمواقع عل مرگ را “سانحه” ثبت میکنند؛ چراکه در صورت ثبت واقعیت، آمار بسیار بالامیرود.» به گفته این پژوهشگر دلیل مرگهایی چون خودکشی، خودسوزی یا قتل ناموسی بهعنوان «سانحه» ثبت میشود.
در سکوت خبری درباره خودکشی و خودسوزی اما نمیتوان جامعه را نادیده گرفت. این مسالههمچنان در جامعه ایران یک تابو شناخته میشود و افراد مختلف از ابراز دلیل واقعی مرگاعضای خانواده خود سر باز میزنند. اما سکوت پیرامون خودکشی و خودسوزی عاملی مذهبینیز دارد که در بسترهای مذهبی بیشتر خود را نشان میدهد. از دیدگاه اسلام که مذهب رسمیکشور و بخش بزرگی از جامعه است، خودکشی یک «گناه کبیره» محسوب میشود که فرد جانباخته «مورد بخشش خداوند قرار نخواهد گرفت.» بسیاری نیز به شکل سنتی خودکشی را مساویبا «آبروریزی» میدانند. این دیدگاه باعث شده که خانوادهها نیز این سکوت را همراهی کرده و بهآن دامن زنند.
در همین چند ثانیه
در همین چند ثانیهای که صرف خواندن این گزارش کردید، چندین نفر در جهان به زندگی خودپایان دادند. بنا به آخرین آمار، میزان خودکشی که توسط سازمان بهداشت جهانی در سپتامبر سالگذشته منتشر شد، هر ۴۰ ثانیه یک نفر دست به خودکشی میزند و به گفته مارگارت چان، رییساین سازمان به طور تخمینی سالانه «بیش از ۸۰۰ هزار نفر» اقدام به خودکشی میکنند. اما بهازای هر مرگ ناشی از خودکشی، چندین «اقدام به خودکشی» نیز وجود دارد. پدیدهای اجتماعیکه جهان را به خود مشغول کرده و باعث شده تا این سازمان هدف خود را کاهش ۱۰ درصدیآمار خودکشی در سال ۲۰۲۰ تعیین کند. اما این آمار «خودسوزی» را به تفکیک مشخص نکردهاست؛ چراکه آماری در این زمینه موجود نیست. به گزارش این سازمان یکی از مهمترین عوامل خودکشی «افسردگی» است که جهان را فراگرفته.آمار خودکشی بر اثر افسردگی در کشورهایی بیشتر است که سطح درآمد بالایی دارند. یک سومخودکشیها نیز در کشورهای آسیای شرقی اتفاق میافتد که بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانیشامل کشورهای کره شمالی، هند، اندونزی و نپال میشود. با این وجود جدای از بحرانهایاقتصادی، افسردگی نیز در ایران و در میان جوانان رو به افزایش است؛ همانطور که مصرفمواد مخدر خصوصا میان زنان بیشتر شده است.
محمدرضا فراهانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در اردیبهشت ماه سال جاری ازافزایش افسردگی و مواد مخدر میان دانشجویان ایرانی خبر داد: «آمار افت تحصیلی، اعتیاد،افسردگی، مواد مخدر و روانگردانها و خودکشیهایی که در اوج افسردگی صورت گرفتهمتاسفانه در سالهای گذشته به طرز نگرانکنندهای افزایش یافته است.»
از سوی دیگر طبق گزارشهای منتشر شده مصرف «شیشه» و «گل» در میان جوانان وخصوصا زنان بیشتر شده؛ به طوریکه برخی معتقدند امروزه مواد مخدر در ایران «زنانه» شدهاست. این در حالی است که آمار خودکشی در میان دختران دانشجو نیز بالا رفته و هر از گاهیخبری از این دست منتشر میشود.
بختیارنژاد ضمن اشاره به شیوع خودسوزی میان زنان و دختران کمسن خصوصا در غرب کشورمیگوید: «آنها برای رهایی از این فشار، راهی جز خودسوزی ندارند که نوعی اعتراض استاما جامعه به جای آنکه به این امر بیندیشد، پردهای بر آن میکشد و در نتیجه نمیتواند به راهیبرای جلوگیری از آن فکر کند. مسوولان نیز از آسیبشناسی این پدیده اجتماعی شانه خالیمیکنند. در حالیکه داشتن آماری دقیق از معضلهایی اجتماعی، ما را در دستیابی به دلایل وعلتها کمک میکند، اما مخدوش کردن منابع آماری، آسیبشناسی را دچار اختلال میکند.»
زنان ایرانی در حالی رتبه نخست خودسوزی در خاورمیانه را از آن خود کردهاند که در نسبت بادیگر زنان منطقه از جایگاه آگاهی بالاتری برخوردارند؛ این آگاهی اما به جای آنکه به تغییرشرایطشان بینجامد، آنها را افسرده کرده و به انتخاب مرگ کشانده است. در این شرایط امامسوولان جمهوری اسلامی همچنان از پرداختن به این پدیده اجتماعی سر باز میزنند.


گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در آذر1395
محمد گلستانجو

در آذر‌ماه سال ۱۳۹۵ نقض حقوق بشر در ایران همچنان مانند گذشته ادامه داشت و در این ماه حکم اعدام۳۷ نفر در استان‌های البرز، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، گیلان، مرکزی و هرمزگان اجرا شد که بیشترین مورد اعدام ۱۰ زندانی در زندان رجایی شهر، ۶ زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج اعلام شد،و البته اعدام چهار زندانی هم در جزیره قشم , ولی خوشحالم که به اطلاع شما عزیزان برسانم که این ماه آمار اعدام ها کاهش 15 تا 20 درصدی نسبت به چند ماه گذشته را داشته که این نشان دهنده تاثیر مثبت فعالیت های نهاد ها و سازمان های حقوق بشری است و در ادامه این نوید را هم بدهم که تلاش ها بی نتیجه نماند چرا که پس از اعتراضات فراوان در رابطه با حکم اعدام سرانجام نمایندگان مجلس طرح جایگزینی 25 تا 30 سال حبس را بجای اعدام و حبس ابد مجرمین مواد مخدری که اقدامات مسلحانه نداشته اندو از طرف دادگاه مفسد فی الارض شناخته نشده باشند به مجلس ارائه دادند که نهایتا تا سه ماه آینده به نتیجه مطلوب میرسد و گفته شده فعلا تا به نتیجه رسیدن این طرح , حکم اعدام متهمین مواد مخدر به تعویق خواهد افتاد .
در رابطه با وضعیت زندانها هم باید این نکته را بگویم که بدلیل بی توجهی های عمدی و غیر عمدی مسئولان زندانها , زندانیان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند , بخصوص زندانیان سیاسی و عقیدتی و فعالین در حوزه حقوق بشری در نهایت بی عدالتی با آنها برخورد میشود وشاهد مقرضانه عمل کردن دستگاه قضایی با آنها هستیم مواردی از جمله عدم امنیت جانی ,عدم رسیدگی پزشکی , عدم تفکیک جرائم , عدم رسیدگی به وضعیت پرونده ها , تا جایی که برای احقاق حق خود دست به اقداماتی از جمله اعتصاب غذا ,دوختن لبهای خودشون و سپردن خود بدست سرنوشت زده اند .که در یک مورد بی توجهی عمدی ماموران زندان همچون ماه آبان در این ماه هم شاهد فوت یک زندانی سیاسی در زندان تبریز به دلیل سکته قلبی شدیم .قابل توجه است که ۱۲ هزار شهروند به حسن روحانی برای رسیدگی به وضعیت ۸ زندانی در اعتصاب غذا نامه نوشته اند و رونوشت آنرا به : مراجع محترم قضائی (قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، وزارت دادگستری، کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ، کمیسیون قانونی ، حقوقی مجلس شورای اسلامی) ٢: مراجع بین‌المللی (کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ، سازمان عفو بین‌الملل)”داده اند که متاسفانه تا پایان آذرماه هیپگونه اقدام عملی در مورد آنها اجرا نشد.
حقوق پیروان ادیان و اقوام ایرانی : این ماه همچنین با تداوم تعرض به حقوق اولیه پیروان ادیان و اقوام ایرانی همراه بودیم که بارزترین آنها، بازداشت یک شهروند مریوانی ودو شهروند در شهر خوی توسط نیروهای امنیتی بود.
درزمینهٔ حقوق شهروند اهل سنت نیز گزارش‌هایی منتشر گردید: بازداشت، تهدید و ضرب و شتم طلبه سنی مذهب در شهرستان سرباز، انتقال مولوی نور الدین کاشانی روحانی اهل سنت و مدرس قرآن به دادگاه ویژه روحانیتت که از سال 92 به جرم اقدام علیه امنیت ملی و حمله به ماموران پلیس زندانی شده وبا درخواست علنی بودن دادگاهش مخالفت میشود و تحریک مردم در بیمارستان بنا به داعشی بودن بیمار زندانی سنی مذهب که به دلیل سکته قلبی به بیمارستان انتقال داده شده بود .
حقوق کودکان: درزمینهٔ حقوق کودکان نیزهرماهه شاهد گزارشاتی هستیم و در این ماه هم کودکان از نقض حقوق خود بی نصیب نماندند: معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌ و پرورش خوزستان از شناسایی بیش از هفت هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان در مقطع ابتدایی خبر داد.طبق گزارشات مسئولین شاهد تعداد قابل توجهی کودک آزاری دربخش های مختلف چه در خانواده ها و چه در سطح جامعه درسراسر کشورمون بودیم . آسیب دیدگی زانوی یک دانش آموز توسط معلمش در شهر قم بابت تنبیه سیصد بار بشین‌وپاشو تنها بدلیل انجام ندادن تکلیف مدرسه اش ، کودکان سیستان ‌ و بلوچستان هنوز هم در کپر تحصیل می‌کنند و علاوه بر محرومیت از حق داشتن مدرسه، کلاس درس و گاه معلم از ابتدایی ‌ترین حقوق شهروندی یعنی داشتن شناسنامه نیز محرومند، هر ماهه شاهد رها شدن نوزادان در سطح شهرها هستیم طبق گزارشات بدست آمده بطور مثال هر ماه ۶٠ نوزاد در شهر مشهد رها می شوند، ازدواج زیر سن 18سالگی بخصوص برای دختران مصداق کودک آزاریست که متاسفانه روند رو به رشد را در بعضی مناطق کشورمون دارد . و طبق آمار ازدواج کودکان در ایران ۱۰هزار نفر بیشتر شده است .
حقوق زنان: درزمینهٔ حقوق زنان در ایران همچنان در ماهی که گذشت قدم جدی برای تحقق شعار برابری جنسی از سوی دستگاه حاکمِ برداشته نشد، زنان ایرانی همچنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند. کمااینکه مسئول بسیج زنان اعلام کرده که : قوه قضائیه باید با تلاش‌گران تساوی جنسیتی برخورد کند، و حجاب اجباری به درجه ایی رسیده که در خوابگاه ها و محیط زنانه دانشجویی هم دانشجویان موظف به رعایت حجاب هستند که البته باعث اعتراض دانشجویان شده ولی بدلیل تهدید مسئولان دانشگاه به اخراج آنها همچنان اعتراضات بی نتیجه مانده است . و دیگر اینکه بانوان بسکتبالیستی که در تورنمنت شرکت کرده بودند به کمیته انضباطی احضار شدند .این نکته را هم اشاره کنم در خصوص حجاب آقای علم الهدی هم خواستار برخورد اجرایی با “بدحجابی” مهمانداران هواپیما یی شد.
نقض حقوق هنرمندان : یک سال زندان و۲۲۳ ضربه شلاق برای ساختن یک فیلم مستند از دیوارنویسی در تهران آن هم به جرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به مقدسات و همینطورجلو گیری از اکران فیلم ها بدلیل حضور هنرمندان در شبکه های خارجی و ممانعت از اجرای کنسرت ها در شهرهای مختلف از جمله کنسرت آوای موج در بوشهر و بازداشت دو هنرمند در آبادان و خرمشهر تنها بدلیل فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی و انتقادشان به وضعیت امنیتی بودن فضای هنری و نا بسامانی امکانات شهری خرمشهراز جمله موارد نقض حقوق هنرمندان در کشورمون بود .
بهداشت و محیط زیست: درزمینهٔ ی بهداشت و محیط‌زیست در این ماه گزارش‌ها متعددی منتشر شد که غالب آن‌ها با موضوع آلودگی هوا ، محیط‌زیست و کمبود آب در کشور بود که ازجمله مهم‌ترین آن : گزارش مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه حدود ۱۴۰ هزار مترمکعب فاضلاب شهری و خانگی به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود می‌ریزد، همچنین گفت که بخشی از فاضلاب‌های بیمارستانی رشت که ۴۲ درصد تصفیه شده و ۵۷ درصد آن تصفیه نشده؛ وارد این دو رودخانه می‌شود. و خشکی تالاب میانکاله خلیج گرگان و آشوراده وخشک شدن دو تالاب در پلدختر و دوازده تالاب در استان فارس ، نواخته شدن زنگ بحران برای دریاچه نمک قم وبه گفته مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه ۱۰۰ روستای این شهرستان با خشک شدن دریاچه ارومیه با مشکل شوری آب شرب مواجه شده اند.غلظت ریزگردها در بندرعباس به شرایط خطرناک رسیدکه با عث مرگ و مصدومیت هموطنان شد . نفوذ شیرابه‌ زباله‌های بابلسر در دریای خزر از جمله موارد مطرح شده بود .
گزارش‌های مورد توجه: در این بخش سعی کردم به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در آذر‌ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره کنم.
ازجمله گزارش‌ها: تصادف دو قطار در مسیر سمنان –مشهد و مشهد – تبریز که با توجه به بی مسئولیتی های فراوان مسئولین منجر به کشته شدن 44 نفر و مصدوم شدن 100 نفر از هموطنان عزیز شد .احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری در دادگاه ویژه روحانیت به دلیل انتشار یک فایل صوتی از پدرش به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار اسناد سری و تبلیغ علیه نظام به ۲۱ سال حبس تعزیزی که بعدا به شش سال تقلیل پیدا کرد و خلع لباس محکوم شده است. بازداشت عالیه مطلب‌زاده فعال حقوق زنان،بازداشت همراه با خشونت آتنا دائمی فعال حقوق بشر ، روایاتی از پرونده کودک آزاری در فوتبال ایران، و همچنین مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتن رانندگان شرکت واحد به دلیل پیگیری درخواست مسکن خود در مراجعه به شهرداری توسط یگان ضد شورش نیروی انتظامی ودر پی آن بازداشت برخی از آنان. در این ماه شاهد لغو چندین جلسه سخنرانی از چهره های مختلف سیاسی و اجتماعی بودیم .
سخنرانی علی مطهری نائب رییس مجلس شورای اسلامی که در رابطه با تحلیل واقعه کربلا در مشهد میبایست انجام میشد توسط دادستانی مشهد یا عوامل دیگرلغو شد و همینطور لغو سخنرانی دیگر ایشان در روز دانشجو در دانشگاه کرمان که به صلاحدید امام جمعه کرمان جایز نبود.جالب اینکه نایب رییس مجلس خبرگان گفته که آقای مطهری باید قبل از صحبت برود خدمت آقای خامنه ای و به ایشان بگوید که در سخنرانی چه مطالبی را می خواهد بیان کند و اگر مصلحت بود میتواند سخنرانی کند.همچنین لغو سخنرانی آقای محمد مجتهد شبستری در دانشگاه علامه طباطبایی و همینطور لغو سخنرانی آقای محمد جواد حق شناس در رابطه با جریان شناسی سیاسی جمهوری اسلامی ایران که با توجه به اینکه دعوت از طرف جامعه اسلامی دانشجوی پیروان ولایت در دانشگاه آزاد بوشهر انجام شده بود و با وجود آنکه مجوز قبلی داشت، توسط نهاد نمایندگی ولی فقیه در این دانشگاه لغو شد.وهمینطور سخنرانی آقای زیبا کلام در دانشگاه با عنوان تحلیل انتخابات آمریکا و تاثیر پذیری معاملات بین المللی که به دستور دادستان شهر قزوین لغو شد.
گزارش‌های حقوق بشری در سایه کم توجهی: در این قسمت توجه شما را به گزارشاتی جلب میکنم که در سایه کم توجهی ویا بعضا بی توجهی از سوی مسئولین وافکار عمومی قرار گرفته اند : ابتدا عدم پرداخت هزینه درمان دختران شین‌آبادی که نزدیک به دو سال است هزینه‌ای بابت درمان آنها به بیمارستان‌ها پرداخت نمی‌شود.
حتی وعده داده بودند آنها را برای ادامه درمان به خارج از کشور می‌فرستند اما این وعده هم عملی نشد. کما اینکه ما به انجام ندادن وعده های مسئولین طی این 38 سال که از عمر انقلاب میگذرد عادت کردیم .
در زمینه تحصیل هم باید اشاره کنم که طی گزارشات بدست آمده این ماه دختران، بیشترین بازماندگان از تحصیل در خراسان‌شمالی هستند ، سیصدو هجده کودک بازمانده از تحصیل در دزفول وجود دارد، ۷ مدرسه در روستاهای شهرستان ازنا فاقد گاز هستند و برخی از معلمان از دانش‌آموزان خواسته برای استفاده از سیستم گرمایشی با خودشان نفت به مدرسه ببرند که البته به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش 100 هزارکلاس به سامانه گرمایشی استاندار احتیاج دارند و همچنین بیان شده که 20 درصد مدارس کشور احتیاج به مقاوم سازی و 10 درصد باید تخریب شوند.
این در حالیست که در منطقه سراوان بم در سال جدید مدارس بصورت کپری ساخته شدن درست وقتی که مسئولین برنامه ریزی جدی میکردند که مدارس کپری برچیده بشود .و در نهایت تاسف باید بگم که در این منطقه دو سوم از دانش آموزان این مدرسه به علت فقر خانواده هنوز موفق به تهیه شناسنامه نشده اند یعنی هنوز هویت ندارند .
در گزارش دیگر شاهد مرگ معلم بازنشسته بهبهانی بودیم که بدلیل عدم توانایی تامین مالی زندگی به ناچار خود را «دار» زد. و یک نقطه ننگ دیگری در کارنامه حکومت اسلامی ایران به ثبت رسید. همچنان ماه های گذشته در این ماه هم درپی حمله نیروهای نظامی ایران به کاروان کولبران در مریوان دست کم یک کولبر کشته وچهار تن مجروح شده اند.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین از بازداشت مدیر روابط عمومی یکی از ادارات دولتی قزوین خبر داد. این مقام قضایی گفت فرد بازداشت شده دیگران را به “حمایت از فتنه‌گران در فضای مجازی” دعوت می کرده است.
همچنین فرد بازداشت شده پیش از این از کمپین آزادی “نرگس محمدی” حمایت کرده بود. بازداشت یک بانوی فعال محیط زیست معترض به انتقال آب کارون و یک بانوی عکاس و خبرنگار بعلت حضور در تجمع معترضان انتقال آب کارون در خرمشهر و همچنین بازداشت 14 نفرازتحصن کنندگان مقابل دادگستری تبریز در حمایت از مرتضی مرادپوراز فعالان مدنی و همینطورضرب و شتم و بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم سالگرد پوینده و مختاری و ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری .
مورد بعدی ماموران شهرداری در معیت نیروی انتظامی در زاهدان با تیراندازی و تهدید مردم فقیر حاشیه شهر زاهدان اقدام به تخریب خانه های آنها کردند. و گزارش تاسف بار دیگر اینکه زن دستفروشی که با ۷۰ سال سن برای امرار معاش اقدام کرده بود مورد حمله ماموران مقابله با سد معبر شهرداری اهواز با شوکر قرار گرفت.
و در پایان عرایضم می خواهم پس از این همه گزارشات ناراحت کننده یک مژده بدم آن هم امضای منشور حقوق شهروندی توسط رییس دولت یازدهم آقای حسن روحانی است . متن منشور شامل ۱۲۰ ماده است که الظاهر کلیه حقوق یک انسان در آن نوشته شده هر چند که حقوق کودکان فاقد هویت در منشور حقوق شهروندی نادیده گرفته شده و برای این قشر برنامه ریزی نشده است والبته باید ببینیم تا چه حد به درجه عمل گذاشته بشود باید اجازه بدهیم زمان مشخص کند البته امضای همین منشوربلافاصله از طرف آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مورد انتقاد قرار گرفت و گفته شده منشور شهروندی نه طرح بوده و نه لایحه بلکه تبلیغات انتخاباتی است و از نظر قانون خلاف است .