۱۳۹۷ خرداد ۳, پنجشنبه

خشونت علیه معترضان در کازرون؛ شلیک مستقیم و خودداری مسئولان از شفاف‌سازی و ارائه آمار دقیق

اردیبهشت و کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان، فضای شهر کازرون روز ۲۷ اردیبهشت نیز با حضور پرتعداد پلیس چهره‌ای امنیتی به خود گرفته و شناسایی و بازداشت معترضان در خانه‌هایشان همچنان ادامه دارد. در حالی که منابع محلی تعداد کشته شدگان 
تجمع شبانه ۲۷ اردیبهشت کازرون را سه نفر تخمین زده‌اند، خبرگزاری فارس از یک کشته و شش زخمی خبر داده است.

مردم کازرون در استان فارس در مرکز ایران، در ادامه اعتراضات قبلی به تقسیم کازرون به دو شهرستان، روز ۲۶ اردیبهشت نیز با شنیدن خبری مبنی بر نهایی شدن طرح تقسیم کازرون، به خیابان آمدند. یک منبع محلی به کمپین گفت پلیس ظهر ۲۶ اردیبهشت با حمله به تجمع آرام و مسالمت آمیز مردم، حدود بیست تن از معترضان را بازداشت و به کلانتری منتقل کرده است و شلیک مستقیم نیروهای انتظامی پس از آن رخ داد که خانواده‌ها و دوستان افراد بازداشت شده با تجمع روبروی کلانتری ۱۳ (بنیاد) خواستار آزادی آنان شدند.

این منبع مطلع به کمپین گفت طبق قول شفاهی رئیس پلیس کازرون به خانواده بازداشت شدگان، قرار بود آنان تا ساعاتی بعد آزاد شوند اما علیرغم اجتماع خانواده‌ها در مقابل پاسگاه، هیچ یک از بازداشت شدگان آزاد نشدند. به گفته این منبع ماموران پاسگاه با اعلام این که امشب کسی آزاد نخواهد شد، تلاش کردند معترضان را با اعمال زور بازداشت یا متفرق ولی پس از مقاومت معترضان، ماموران پاسگاه بدون هشدار قبلی به سوی جمعیت تیراندازی کرده‌اند.

منبع مطلع که ساکن کازرون است و در تجمع صبح روز ۲۶ اردیبهشت حضور داشته، به کمپین گفت: «شب مردم و دوستان و فامیل بازداشت شده‌ها بنا به قول رییس پلیس، منتظر آزادیشان بودند و روبروی پاسگاه شعار می‌دادند ولی آزاد نشدند، ماموران پاسگاه مسلح پایین آمدند و گفتند امشب آزاد نمی‌شوند و شما هم سریع اینجا را ترک کنید و گرنه بازداشت می شوید، یک عده مقاومت کردند و گفتند شب در خیابان می‌خوابیم و جرم نیست، سعی کردند چند نفر را بازداشت کنند و مردم هم سعی داشتند مانع بازداشت شوند که به سوی جمعیت شلیک شد و چند نفر روی زمین افتادند.»

در تصاویر و ویدئوهایی که چهارشنبه شب ۲۶ اردیبهشت از کازرون در اینترنت منتشر شد، مردم با فریاد تلاش می‌کنند به چند تن که به شدت مجروح و دچار خونریزی شده‌اند، کمک کنند.

منبع مطلع درباره آمار قربانیان به کمپین گفت سه تن از معترضان به دلیل اصابت گلوله جان باخته‌اند و پنج تن نیز زخمی شده‌اند. او گفت یک نفر از معترضان در صحنه و دو تن دیگر به دلیل شدت جراحات و خونریزی، در بیمارستان جان باخته‌اند: «بعد از شلیک‌ها حدود ده نفر  روی زمین افتاده‌اند، افرادی که آنجا بودند گفتند یک نفر همانجا تمام کرده، جراحات یکی دو نفر سطحی بوده و هفت نفر هم با زخم و خونریزی شدید به بیمارستان منتقل شدند، در شهر می‌گویند دو نفر از مجروحان که زخمشان عمیق بوده در بیمارستان تمام کردند و بقیه هنوز در بیمارستان اند، ولی پلیس حتی به خانواده مجروحان هم اجازه نداده بروند تا حقیقت مشخص شود.»

این منبع به کمپین گفت شایعات در سطح شهر آمار کشته شده‌ها را بیش از این تخمین می‌زند ولی به دلیل وضعیت نیمه نظامی، کاهش سرعت اینترنت و ترس مردم از ارتباط با یکدیگر، امکان تحقیق در این باره مقدور نیست. این منبع به کمپین گفت به دلیل بازداشت تعدادی از مجروحان در بیمارستان، تعدادی از زخمی‌ها از مراجعه به بیمارستان خودداری کرده‌اند.

علیرغم واکنش‌هایی از سوی مقامات رسمی مانند صدور بیانیه از سوی وزارت کشور و امام جمعه کازرون، در گفته‌های آنان اشاره‌ای به کشته و زخمی‌های اعتراضات نشده است اما  خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی در ایران، تعداد کشته‌ها را یک نفر و تعداد مجروحان را شش نفر اعلام کرد. خبرگزاری فارس بدون ذکر نام، نوشت تجمع کنندگان با آتش زدن در ورودی کلانتری، قصد حمله و ورود به کلانتری داشته‌اند که با شلیک پلیس مواجه شده است. هنوز پلیس و نهادهای رسمی درباره تعداد دقیق کشته و مجروحان اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

خبرگزاری فارس نوشت دعوت به تجمع و «آشوب» در کازرون درحالی صورت گرفته که معاو ن‌ اول رئیس‌جمهور و استاندار فارس از منتفی شدن طرح تقسیم کازرون به دو شهرستان خبر داده بودند. این طرح از سوی حسین رضازاده، کی از نمایندگان کازرون در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در شورای تقسیمات کشوری نیز تصویب شده و طبق آن قرار است با الحاق بخش‌هایی از کازرون به روستاها و شهرهای اطراف، شهرستانی به نام کوه‌چنار به شهرستان‌های ایران اضافه شود.

منبع مطلع جدا شدن بخشی از بافت تاریخی و همچنین منابع آبی شهرستان کازرون در صورت اجرای طرح را از مهم‌ترین دلایل اعتراض مردم به این طرح عنوان کرد و به کمپین گفت: «این قسمتی که قرار است از کازرون جدا شود هم تاریخی است و هم از نظر منابع آبی غنی‌تر است، یک دلیل هم این است که مردم فکر می‌کنند چنین طرحی أصلا لازم نیست و نماینده کازرون به جای پرداختن به مشکلات واقعی، قصد دارد روستای زادگاهش را شهرستان کند.»

به گفته این منبع، پلیس و اتومبیل‌های نظامی تا روز ۲۷ اردیبهشت به صورت گسترده در شهر حضور دارند و یگان‌های انتظامی از شیراز و دیگر شهرهای اطراف نیز به کازرون اعزام شده‌اند.

وزارت کشور: با عناصر برهم زننده نظم برخورد قاطع خواهد شد

وزارت کشور ایران روز ۲۷ اردیبهشت، با سکوت کامل درباره شلیک مستقیم به سوی معترضان و یا ارائه آماری از کشته و زخمی‌ها، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد طرح تقسیم کازرون منتفی شده و با کسانی که با اهداف دیگری سعی در برهم زدن نظم و امنیت عمومی داشته باشند، برخورد قاطع قانونی انجام خواهد شد.

این بیانیه طبق معمول ادبیات مقامات جمهوری اسلامی، بدون توضیح و با زبانی مبهم ادعا کرد این حوادث بیش از آن که جنبه تقسیماتی داشته باشد، ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی قرار گیرد.

بیانیه وزارت کشور ایران همچنین طبق یک عادت قدیمی مسئولان ایرانی، پای دشمنان، معاندان و ضد انقلاب را وسط کشید و نوشت: «مردم آگاه و متدین کازرون می خواهد با حفظ آرامش و هوشیاری انقلابی  خود  مراقب دسیسه های معاندان و سایت‌های  ضد انقلاب  و اهداف شوم دشمنان این آب و خاک باشند و  اجازه ندهند  امنیت اجتماعی  منطقه مختل و فضای نا امنی حاکم شود.»

امام جمعه کازرون: معاندین و دشمن سو استفاده می‌کنند

امام جمعه کازرون نیز که یکی از مخالفان طرح تقسیم کازرون و مشوقان این تجمعات در گذشته بود، بدون اشاره به شلیک مستقیم و کشته و زخمی شدن معترضان، ماجرا را به فضای مجازی و سواستفاده دشمن و معاندین تقلیل داد و به اعتماد گفت: «دیگر فضای مجازی است و هیچ کنترلی روی فضای مجازی نیست و معلوم است معاندین و دشمن سوءاستفاده می‌کنند و به شایعاتی که صحت و سقم هم ندارد، دامن می‌زند. توصیه ما به مردم این است به مسائلی که در فضای مجازی گفته می‌شود اعتماد نکنند و از رسانه‌های رسمی مسائل را پیگیری کنند.»

منبع مطلع با متهم کردن امام جمعه کازرون به دروغگویی، ادعا کرد شایعه یا خبر نهایی شدن طرح تقسیم کازرون از سوی اطرافیان امام جمعه به اطلاع مردم رسیده است. این منبع به کمپین گفت: «این خبر، که حالا از ترس می‌گویند شایعه، از طریق امام جمعه پخش شد، ایشان گفته بود متاسفانه طرح نهایی شده و از من کاری از من بر نمی‌‌آید، این را فامیل‌های امام جمعه اقای خرسند پخش کردند و در تلگرام پخش شد.»

کازرون در خون؛ «پاسخ اعتراض گلوله نیست»

با آن که تصاویر و ویدئوهای شلیک به معترضان در ساعات پایانی روز ۲۶ اردیبهشت در اینترنت منتشر شد، فعالان سیاسی و اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه در توییتر به آن واکنش نشان دادند. یکی از پرکاربردترین هشتگ‌ها در این باره کازرون در خون است که اغلب حمله مسلحانه به معترضان را محکوم کرده‌اند.

حسین رونقی، فعال و زندانی سیاسی سابق در توییترش با تقبیح خشونت علیه معترضان نوشت: « پاسخ اعتراض و تجمع مسالمت‌آمیز مردم کازرون سرکوب، گلوله، باتوم و زندان نیست. کازرون در خون  است چون نه عقل دارید نه به اصول و قانون پایبند هستید و نه کشورداری بلدید! تفکرتان چیزی جز خشونت و استبداد نیست!»

«جمهوری اسلامی کوچک‌ترین اعتراضی را به حمام خون بدل می‌کند» و «اسرائیل و جمهوری اسلامی در کشتن مردم بی‌دفاع با هم رقابت تنگاتنگی دارند»، نیز واکنش یکی از کاربران توییتر با هشتگ کازرون در خون بود.

مجید دری، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق هم با هشتگ کازرون تسلیت در توییترش نوشت: «مشکلات چهل ساله یک به یک سربر مى آورند.محیط زیست، کمبود آب،بیکارى،گرانى، عدم امید به آینده و… دیروز تجمعات اصفهان، امروز کازرون و فردا … با گارد و ضدشورش و گلوله و کشتار، نمی توانید صداى اعتراض را خفه کن