۱۳۹۷ بهمن ۲۵, پنجشنبه

ممانعت از فعالیت اقتصادی و بازداشت یک شهروند بهایی در آذربایجان غربی

خبرگزاری هرانا – رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی از جمله خبرگزاری فارس گزارش می دهند ماه گذشته یک شهروند بهایی در محور مهاباد – ارومیه بازداشت شده است. این رسانه ها بدون اشاره به هویت این شهروند بهایی مدعی شدند بازداشت وی به دلیل حمل محموله عینک بوده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از فارس، طی ماه گذشته یک شهروند بهایی در محور مهاباد – ارومیه بازداشت شده است.
خبرگزاری فارس در این گزارش بدون اشاره به هویت این شهروند بهایی، دلیل بازداشت وی را “حمل محموله عینک قاچاق” در خودروی شخصی وی عنوان کرده است.
بر اساس این گزارش علاوه بر بازداشت این شهروند، محموله عینک وی نیز ضبط شده است.
ممانعت از فعالیت اقتصادی بهاییان در ایران در حالی ادامه دارد که طبق ماده ۷۷ منشور حقوق شهروندی “حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض و با رعایت قانون، شغلی را که به آن تمایل دارند انتخاب نمایند و به آن اشتغال داشته باشند. هیچ‌کس نمی‌تواند به دلایل قومیتی، مذهبی، جنسیتی و یا اختلاف‌نظر در گرایش‌های سیاسی و یا اجتماعی این حق را از شهروندان سلب کند”.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.