۱۳۹۸ فروردین ۲۱, چهارشنبه

خودسوزی، خودکشی؛ مرگ ۳ تن در چند روز اخیر


خبرگزاری هرانا – طی چند روز گذشته، دو زن و یک مرد در شهرستان های ارومیه و نقده با شیوه های گوناگون مانند خودسوزی، خوردن قرص و خوردن مواد شوینده، دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شهرهای غرب کشور که عمدتا کردنشین هستند، طبق آمار و گزارش های متعدد در چند سال اخیر، شاهد خودکشی، خودسوزی یا قتل های ناموسی متعددی بوده اند، در آخرین گزارش ۳ تن به همین دلایل جان خود را از دست دادند. گزارشات اجمالی از سیر این وقایع در ادامه می آید:
♦ یک زن از اهالی روستای گنگچین ارومیە به نام “نوشین معنوی” که اخیرا اقدام بە خودسوزی کردە بود، به علت بالا بودن میزان سوختگی جان خود را از دست دادە است.
♦ در خبری دیگر روز جمعە ١۶ فروردین “حیدر حیدری” فرزند حسین از اهالی ایناخی زردوئی از توابع شهرستان پاوە و ساکن نقدە به دلیل مشکلات اقتصادی بە زندگی خود پایان داد.
♦ همچنین روز شنبه ۱۷ فروردین، یک دختر جوان به نام “نازیلا اطمانی” فرزند فتاح از اهالی ارومیه که از مدتی پیش از طریق خوردن مواد شوینده اقدام به خودکشی کرده و به کما رفته بود، جان خود را از دست داد.
یشتر نیز در کمتر از دو ماه، ۱۲ شهروند در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سقز، جوانرود، مریوان، سرپل ذهاب، پیرانشهر، مهاباد و سنندج شامل ۸ زن و ۴ مرد اقدام به خودکشی بعضا از طریق خودسوزی کرده و جان خود را از دست داده اند. از این میان جنین یک زن جوان هم که خودکشی کرده بود سقط شدە است. در این مدت همچنین  دو دختر نوجوان توسط پدران خود و یک زن جوان توسط شوهر خود در شهرهای کرمانشاه، بوکان و دیواندره به قتل رسیدند. در اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز یک زن در پارک کودک سنندج توسط شوهرش در مقابل دیدگان مردم با انگیزه ناموسی بە قتل رسید.