۱۳۹۸ آذر ۱۸, دوشنبه

همسرآزاری، کودک آزاری و اختلاف حاد خانوادگی در صدر پرونده های اورژانس اجتماعی سمنان


خبرگزاری هرانا – معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان اعلام کرد که اختلاف حاد خانوادگی، کودک‌ آزاری و همسر آزاری جزو سه موضوع اول تماس با شماره اورژانس اجتماعی ۱۲۳ است. افزایش آگاهی‌ خانواده‌ ها به‌ ویژه در جوامع روستایی و شهرهای کوچک درباره چگونگی رفتار با زنان و دختران، آموزش مهارت‌ های زندگی در زمان مناسب خود از دوران کودکی و حتی پیش از تولد فرزند، پیش و بعد از ازدواج، تحقیق و پژوهش اصولی در زمینه مقابله، اصلاح قوانین متناسب با شرایط روز جامعه، از جمله راهکارهای مقابله با خشونت علیه زنان است که در حد مطلوب در کشور ما به این موارد پرداخته نشده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، ساره امیرجان، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان اعلام کرد که اختلاف حاد خانوادگی، کودک‌ آزاری و همسر آزاری جزو سه موضوع اول تماس با شماره اورژانس اجتماعی ۱۲۳ است و اعتیاد، فقر فرهنگی، فقر اقتصادی و فقدان کنترل خشم ریشه بسیاری از این آسیب ها است.
وی با اشاره به اینکه فردی که مورد خشونت قرار می‌گیرد، اعمال خشونت می‌کند و این چرخه ناسالم دائما تکرار می‌شود، افزود: “خشونت می‌تواند بدنی، جسمی، جنسی، روانی، مالی و کلامی باشد و محدود به یک منطقه، اقلیم و طبقه اجتماعی خاص نیست، ولی میزان و شدت آن در قشرهای مختلف جامعه متفاوت است. تهدید، اعمال زور، سلب آزادی، منع از تحصیل و منع از اشتغال، از مصداق‌های مختلف خشونت محسوب می‌شود که در دراز مدت موجب بروز اختلال روانی، آشفتگی، از بین رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس از جمله پیامدهای خشونت علیه زنان است”.
به گفته وی، خرده فرهنگی حاکم بر مناطق حاشیه و روستایی، از عوامل مهم خشونت علیه زنان است. به طور مثال اجبار ازدواج در سنین پایین نمونه بارز خشونت علیه زنان است که هنوز هم در برخی مناطق روستایی استان سمنان و کشور رخ می‌دهد.
رمضان بهاریان، وکیل دادگستری ضمن تاکید بر اینکه تامین امنیت اجتماعی زنان یک مساله مهم است که نبود آن نوعی خشونت علیه زنان محسوب می‌شود، در این خصوص گفت: ” لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت هفت سال است که تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و اکنون در مجلس خاک می‌خورد و به آن پرداخته نمی‌شود. لایحه قابلیت اجرایی ندارد و ضمانت اجرای لایحه تبدیل شدن آن به قانون است. کشور با ضعف جدی قانونی در مقابله با خشونت علیه زنان مواجه است و در واقع قانونی که به تنهایی حامی حقوق زنان باشد در کشور وجود ندارد”.
احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، در خصوص “لایجه تامین امنیت زنان” مدعی شد: “لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت آماده ارائه در صحن مجلس‌شورای اسلامی بوده و امید است تا پایان این دوره از مجلس‌شورای اسلامی به تصویب برسد. با اجرای این طرح تصویب شده خانم‌های ایرانی دارای همسر غیر ایرانی می‌توانند برای فرزندان خود شناسنامه ایرانی بگیرند”.
رقیه عمرانی، مشاور روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در این خصوص گفت: “هزینه هر ۴۵ دقیقه مشاوره بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار ریال است و با یک جلسه مشاوره روانشناسی مشکلی حل نمی‌شود. حداقل فرد باید ۱۰ جلسه مشاوره بگیرد که هزینه ۱۰ جلسه مشاوره سنگین است و خانواده‌ها از مراجعه سر باز می‌زنند. دولت می‌تواند با درنظرگرفتن یارانه برای مشاوره حداقل خانواده‌های در معرض خطر، به عنوان اقدامی پیشگیرانه از آسیب اجتماعی و خشونت علیه زنان اقدام کند”.
بر اساس این گزارش، افزایش آگاهی‌های خانواده‌ها به‌ویژه در جوامع روستایی و شهرهای کوچک درباره چگونگی رفتار با زنان و دختران، آموزش مهارت‌های زندگی در زمان مناسب خود از دوران کودکی و حتی پیش از تولد فرزند، پیش و بعد از ازدواج، اصلاح قوانین متناسب با شرایط روز جامعه، تحقیق و پژوهش اصولی در زمینه مقابله، ارایه فیلم‌های آموزشی با استفاده از دانش روانشاسان، استفاده از ظرفیت پژوهشگران کارآمد و تهیه پژوهش های کاربردی، از جمله راهکارهای مقابله با خشونت علیه زنان است که در حد مطلوب در کشور ما به این موارد پرداخته نشده است.
لازم به ذکر است در بهمن ماه ۹۷، حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته بود که طی سال گذشته حدود یک میلیون تماس با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ از سوی مردم گرفته شده که از این میان حدود ۱۱ هزار تماس در ارتباط با کودک آزادی و حدود ۱۰ هزار تماس در ارتباط با همسر آزاری بوده است.
http://rishevabashar.blogspot.com