۱۳۹۵ آذر ۵, جمعه

انتقاد اعضای کلیسای آنگلیکان بریتانیا به سرکوب مسیحیان در ایران

گروهی از اعضای کلیسای آنگلیکان و نمایندگان پارلمان انگلیس در سخنانی با حضور نخست وزیر بریتانیا با اشاره به گزارش نهادهای حقوق بشری خواستار توجه به وضعیت سخت مسیحیان در ایران شدند.
به گزارش «محبت نیوز» اسقف پیشین کلیسای آنگلیکان بریتانیا خواستار پایان سکوت در برابر سرکوب گسترده مسیحیان ایرانی از سوی جمهوری اسلامی شد. «جان پریتشارد» با اشاره به گزارش نهادهای حقوق بشری خواستار توجه به وضعیت مسیحیان زندانی شده است.

خبرگزاری “کریستین تودی” در این باره نوشته، اسقف پیشین کلیسای آنگلیکان بریتانیا، از «ترزا می» نخست وزیر و سایر مقامات بریتانیایی خواست موضوع نقض آشکار حقوق مسیحیان ایرانی را مورد توجه قرار دهند.

پریتشارد در حضور نخست وزیر و اعضای مجلس لردهای انگلیس گفت، «با وجود تضمین آزادی‌های مذهبی برای مسیحیان در ایران، سرکوب در این کشور ادامه دارد».

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به فتوای روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، در سال ۶٧ مبنی بر اعدام هزاران زندانی سیاسی، آن را نمونه بارز استفاده از باورهای دینی در سرکوب دگراندیشان دانست.

در این نشست علاوه بر پریتشارد سایر چهره های کلیسای آنگلیکان به ایراد سخنانی پرداختند.

«جاناتان کلارک» اسقف کلیسای کرویدون در جنوب لندن، نیز با انتقاد از سیاست آمریکا و بریتانیا در برابر نقض آشکار حقوق بشر در ایران، خواستار توجه بیشتر بر موضوع حقوق بشر به جای روابط تجاری و اقتصادی با حکومت تهران شد.

«جیمز فیلیتزپاتریک» عضو حزب کارگر و نماینده پارلمان بریتانیا ضمن تأیید سخنان مقامات کلیسای آنگلیکان به نگرانی‌های دولت بریتانیا نسبت به وضعیت ناامید کننده حقوق بشر در ایران اشاره کرد. به گفته این نماینده حزب کارگر، مقامات بریتانیایی بارها به کارگزاران جمهوری اسلامی در مورد نقض حقوق اقلیت های دینی به ویژه  مسیحیان  و بهائیان هشدار داده‌اند.

او از هشدارهای جدی دولت بریتانیا در قبال محکومیت سنگین رهبران جامعه بهائی به حکومت ایران خبر داد. فیلیتزپاتریک، در ادامه ابراز امیدواری کرد حکومت جمهوری اسلامی تغییر رفتار داده و با نگاه غیرامنیتی به موضوع اقلیت های دینی بنگرد.

دکتر «متیو آفرد» عضو دیگر پارلمان ضمن اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت بریتانیا در شرایط پسابرجام گفت هدف اساسی دولت در این بازه زمانی جستجوی فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران است، اما باید نسبت به فعالیت‌های سپاه پاسداران به عنوان بازوی نظامی رهبر جمهوری اسلامی و نیروی اصلی سرکوب و خفقان در ایران نیز هوشیار بود.