۱۳۹۵ آذر ۶, شنبه

دیدار هیات ایرانی با پاپ در واتیکان

نمایندگانی از ایران در واتیکان با پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش «محبت‌نیوز» در ادامه سیاست‌های واتیکان در زمینه گفتگو با سران کشورهای مختلف جهان به منظور ترغیب بیشتر آنها به صلح و دوری از جنگ و تنش‎زدایی، در روزهای گذشته پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان با چند هیات مهمان در واتیکان دیدار و گفتگو کرد که نمایندگانی از ایران، ویتنام و کشورهایی دیگر به طور جداگانه در آن حضور داشتند.

پاپ فرانسیس در دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفته با فرهنگ ایران احساس قرابت فراوانی دارم و این اقدام شما در راستای گفتگوی بین اسلام و مسیحیت، تلاشی قابل تقدیر است.

ابراهیمی‌ترکمان نیز طی سخنانی، تأکید کرده این دور از گفتگوها که دهمین دوره آن را به میزبانی واتیکان برگزار کرده‌ایم، فرصتی مغتنم است تا با تأکید بر مشترکات دینی و توسعه همکاری‌های مشترک بتوان زمینه را برای ایجاد صلح و ثبات در جهان فراهم کنیم.

در این دیدار کاردینال توران، رییس شورای پاپی گفتگوی ادیان و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری ادیان در رأس هیأت ایرانی، شیخ ربانی، سفیر ایران در واتیکان و اکبر قولی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان رُم حضور داشتند.

در همین رابطه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با رئیس جمهور ویتنام نیز دیدار داشت. در این جلسه که به مدت ۱۵ دقیقه به طول انجامید، با اشاره به روابط خوب بین ویتنام و واتیکان، طرفین به بهبود روابط و همکاری مشترک تاکید کردند.

واتیکان در این دیدار از طرف ویتنامی بر یافتن راه‌هایی برای ارتقای روابط تاکید کرد ولی صحبتی درارتباط با بهبود روابط دیپلماتیک انجام نشد.

رژیم کمونیستی ویتنام روابط دیپلماتیک خود را با واتیکان در سال ۱۹۷۵ قطع کرد ولی تلاش ها برای سازش و صلح از سال ۲۰۰۷ شروع شد و با دیدار نخست وزیر این کشور و واتیکان اوج گرفت.

گفتنی است با افزایش حوادث تروریستی در اروپا و در کشورهای مسیحی پاپ تلاش زیادی کرد که طریق گفتگوهای دیپلماتیک سران کشورهای جهان به ویژه حکام اسلامی را برای مبارزه با تروریسم حساس‌تر کند تا دامن زدن به اختلافات مذهبی بپرهیزند.